Eerste tripje! - Reisverslag uit Zorg en Hoop, Suriname van Jill Koning - WaarBenJij.nu Eerste tripje! - Reisverslag uit Zorg en Hoop, Suriname van Jill Koning - WaarBenJij.nu

Eerste tripje!

Blijf op de hoogte en volg Jill

17 Maart 2013 | Suriname, Zorg en Hoop

Hallo allemaal!

Even een verslagje over een heel leuk weekend! We hebben een trip gedaan naar Frans Guyana en Galibi. Met 17 personen vertrokken we in een busje naar Albina, waar we in de regen de oversteek maakten over de Marowijne rivier naar Frans Guyana. Gelukkig klaarde het snel op. Na een heerlijke roti lunch brachten we een bezoekje aan gevangenis Papillon in het plaatsje St. Laurent. Het is nu een museum, waar de gids ons een indruk gaf van de barre omstandigheden waaronder de gevangenen hier moesten leven. Na dit culturele bezoek liepen we door naar de markt. Hier werden we weer verrast door een regenbui. Na een rondje gelopen te hebben zijn we teruggegaan naar de rivier waar we met de boot naar Galibi vervoerd werden. Een twee uur durende reis, inclusief douche van regen- en rivierwater. We kwamen compleet doorweekt aan in Galibi, ondanks de poncho! Gelukkig hebben we hier dan wel een zonnetje, die ervoor zorgt dat we weer helemaal opdroogden.
Na een korte verkenning rond de slaaphut brachten we een bezoek aan de lokale zoo van Galibi. Een dierentuin met toch wel zo'n 6 verschillende soorten dieren, één baas/verzorger en afgezet door een lijn in het zand. Maaar, heel leuk! We waren de zoo nog niet in of er sprongen al aapjes op de schouders van reisgenootjes. Even later had ik ook een meneer Nilsson op m'n schouder. Allerlei dieren liepen er gewoon los rond en bleven ook binnen de getekende lijnen van de zoo. De gids vertelde ons het een en ander over de omgeving en we kregen een lesje capoeira op het strand.
Na het het diner, saoto soep: een heerlijke Javaanse soep, gingen we in onze lange broeken, shirts met lange mouwen, bedekt met natuurlijk een poncho en een zwemvest, naar een strand waar de schildpadden te vinden waren. Soepschildpadden, schildpadden met een schild van een meter lang, komen daar deze tijd om hun eieren te leggen op het strand en vervolgens weer terug te gaan de zee in om hun reis te vervolgen. Zaklampen, koplampen en flitsen van de camera moesten uit om de dieren niet te storen. We hebben alle stadia van het proces gezien: een schildpad die een kuil aan het graven was voor haar eieren, één die zo'n 180 eieren aan het leggen was, één die haar kuil weer aan het dicht maken was en twee schildpadden die terug liepen naar de zee. Heel gaaf om te zien!
Toen was het tijd voor ons eerste nachtje in hangmatten! Hopend dat mijn afgekeken amateuristische knoop aan de balken het zou houden, kroop ik mijn hangmat in onder de klamboe. Ik heb heel lekker geslapen en werd wakker van het zonnetje dat op me scheen.
Na een goed ontbijt liepen we naar een basisschool in Galibi en natuurlijk kon een bezoekje aan de plaatselijke souvernirwinkel niet ontbreken. Jammer genoeg was het hierna alweer tijd om te gaan.. Na weer een vochtige terugreis in de boot van twee uur, kwamen we aan in Albina. Daar kregen we een lekkere lunch en vertrokken we met de bus weer naar Paramaribo. Wat een super leuk weekend!

Woensdag kwamen er twee begeleiders, van een Nederlandse Pabo, om te kijken naar een les. Nadat ik een rekenles gegeven had, waarbij zij met de directrice en mijn mentor achterin de klas zaten, was er tijd voor een gesprek over mijn en hun ervaringen van het Surinaamse onderwijs. Heel fijn om even alles erover kwijt te kunnen aan Nederlandse leraren! Ik heb er veel aan gehad. (:

Oja, op mijn stageschool is deze week de "na-schoolse opvang" ingegaan. Bijna alle kinderen blijven nu tot half 5 op school, in plaats van 1 uur. Om half 1 mogen ze in de rij gaan staan bij de directrice met een bakje om een warme maaltijd te halen. Ook Stephanie en ik móeten een bakje, het liefst een grote, meenemen om te laten vullen. Deze mogen we dan mee naar huis nemen. "Dan hoeven jullie niet meer te koken." Wat een lieve directrice hebben we. (:

Nouuu, dat was het wel weer! Wat ik nog even kwijt wilde: echt ontzettend leuk dat jullie mijn reisverslagen nog volgen! (:

Liefs, Jill

  • 17 Maart 2013 - 13:16

    Anja:

    Hi jil zo leuk om te lezen wat een indrukken doe je daar op.
    We hebben alle foto's gekeken met opa en oma ,ze hebben je kaart ontvangen en waren helemaal blij.
    Dikke kus van uit een zoning Oosterijk xxxx Simon en Anja

  • 18 Maart 2013 - 07:44

    Beverly:

    Hi Jill, leuk verhaal weer. Jij ergens niet kunnen slapen komt toch niet voor, dus ook in de hangmat is voor jou geen probleem.

  • 18 Maart 2013 - 20:28

    Miranda:

    Dag lieverd, het is weer leuk om te lezen, net als de andere verslagen van de meiden. Je maakt mooie dingen mee. Hoorde net van Beverly dat jullie nog op binnenland stage gaan (toch bijzonder...tijdens een buitenland stage... ;o)), maar dat jullie er weer zijn als Merel en ik komen. Wat leuk!! Merel heeft inmiddels haar paspoort, dus we gaan binnenkort boeken. Ik begrijp dat ik schoonmaakspullen mee moet nemen...;o). De boekjesaktie gaat ook goed. Er zijn net 3 volle dozen bij mij opgehaald, echt leuk wat mensen allemaal brengen. Dag lieverd, tot snel maar weer. Liefs, Miranda

  • 20 Maart 2013 - 22:26

    M & M:

    leuk verhaal! hier gaat t goed (: jwz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Feb. 2013
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 9078

Voorgaande reizen:

05 Februari 2013 - 11 Juni 2013

Suriname

Landen bezocht: