Paasvakantie! - Reisverslag uit Zorg en Hoop, Suriname van Jill Koning - WaarBenJij.nu Paasvakantie! - Reisverslag uit Zorg en Hoop, Suriname van Jill Koning - WaarBenJij.nu

Paasvakantie!

Blijf op de hoogte en volg Jill

05 April 2013 | Suriname, Zorg en Hoop

Hoi allemaal!

Hier weer even bericht vanuit het zonnige Paramaribo! Ik heb alweer een heleboel leuke dingen mogen meemaken. Twee weken geleden vertrokken we voor twee nachtjes naar Isadou, een soort vakantie eiland in het binnenland. Om acht uur vertrokken we met 7 personen naar Atjoni, waar we overstapten op de boot. De bootsman bracht ons samen met de gids en de kok naar het eiland Isadou. Een mooi, klein eiland met hele grote stenen omringd waarop we heerlijk konden liggen. Tegenover Isadou ligt het dorpje Jaw Jaw, waar we in de loop van de middag een wandeling gingen maken. Heel indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar leven. De rivier is van groot belang: de mensen baden in de rivier, doen de was, de afwas, het heeft vele functies. De volgende dag was het tijd om de afritsbroek, bergschoenen en lange sokken uit de tas te halen, want het was tijd voor een boswandeling. Met onze broeken in onze sokken vertrokken we samen met de gids de jungle in. Een hele mooie wandeling hebben we gemaakt. ’s Middags hadden we tijd om uit te rusten in het zonnetje bij de stroomversnelling, heel erg zwaar.. De volgende dag vertrokken we weer naar Paramaribo.
Op m’n stage heb ik de Paasviering mogen bijwonen. Met alle kinderen van de school zaten we in één lokaal. Er kwam een man het Paasverhaal vertellen door middel van een tekening die hij maakte op een poster. De kinderen luisterden naar het verhaal en zongen verschillende liedjes. Hierna kregen ze een broodje van school en was de dag afgelopen. De volgende ochtend waren er oudergesprekken. M’n mentrix vond het wel goed als ik erbij was, dan kon ik ook wat over de kinderen vertellen. Nou, ik had me toch wel iets anders voorgesteld bij ‘oudergesprekken’. Het was een soort inloop uur, waarbij een ouder of verzorger (ik schrok ervan dat de meeste kinderen bij hun tante, oma of buurvrouw wonen!) het rapport van het kind kwam ophalen, waarna zij alleen aanhoren wat er schort aan het gedrag van het kind. Als het kind goed zijn best doet, is de ouder of verzorger na het aannemen van het rapport weer weg. De juf is heel open en vertelt regelrecht dat het kind niet zijn of haar best doet, lastig is, vecht in de klas of ander ongewenst gedrag vertoont. Vervolgens moet de ouder of verzorger hier iets aan doen. Velen gaan in de vakantie oefenen, ik ben benieuwd.. Zoals het er nu voor staat blijven er zes kinderen zitten, van de dertien.. Ik vond het wel heel bijzonder om mee te maken. Om tien uur ’s morgens stapten Stephanie en ik weer op de fiets. Even op zoek in de stad naar iets dat we aan konden trekken tijdens Holi Phagwa en daarna gelijk weer weg konden doen. Tijdens dit feest wordt er namelijk gegooid met gekleurd poeder en verf. Holi Phagwa is een hindoestaans feest waarbij de overwinning van het goede op het kwade én het nieuwe jaar wordt gevierd. Wat was het een leuke dag! Leuk feest, leuke mensen, leuke sfeer, een top dag!

Vrijdagochtend moesten we om ZES UUR ’s morgens verzamelen voor een vierdaagse trip naar het eiland Apiapaati. Met de bus gingen we naar Atjoni, waar we in boten een ruim drie uur durende reis naar het eiland tegemoet gingen. En lekker dat het zit, op houten bankjes! Maar de reis was het wel waard, het was een super leuk weekend! De Ananasberg beklommen, heerlijk in super mooie stroomversnellingen gezeten, een tocht door de jungle, een wandeling langs verschillende marrondorpjes, gezellige avonden, een dorpsfeestje mee mogen maken, een super leuk optreden voor mijn verjaardag gehad mét Hannah Montana feesthoedjes, plassen op een wc die ook onderdak biedt voor vogelspinnen en mega mieren (..), vier nachtjes heerlijk geslapen in m’n hangmat, genoten van de zon, baden in de rivier, een bezoek aan het stuwmeer, en nog veel meer. Na een 8,5 uur durende terugreis kwamen we maandag om 9 uur weer thuis.

Nu hebben we Paasvakantie! De eerste week is alweer bijna om.. Morgen ga ik m’n post ophalen: een grote doos boeken uit Nederland! Heel veel mensen hebben heel erg hun best gedaan om deze te vullen voor de kinderen van mijn stageschool, zodat zij de kans krijgen om kinderboeken te lezen! Echt zo ontzettend leuk! Ik ben heel erg benieuwd! Ook heb ik hele lieve kaarten gehad, heel erg bedankt! Ze hangen allemaal aan de muur in m’n kamer (:

Veel liefs, Jill

• 05 April 2013 - 20:07

Beverly:

Hoi lieverd. Zo klaar met je studie activiteiten,dan een nieuw blog. Als het goed is heb je vandaag de eerste doos boeken opgehaald. Ik ben benieuwd en zo ook de mensen die er aan mee gewerkt hebben. Je blog is weer leuk. Morgen kan oma het weer lezen, dan is ze hier op de koffie. Je bent een topper! dikke kus

• 06 April 2013 - 20:56

Dorien:

Fijn om te lezen dat jullie het weer zo leuk hebben gehad. Nog gefeliciteerd! Aan de foto's te zien heb je een gezellig feestje gehad!